Za co jesteś wdzięczny?




Wczoraj na jednych z zajęć zastanawialiślimy się jak to jest, że jedne święta czy okazje (obce kulturowo) łatwiej adoptujemy niż inne... Jesienią więcej słyszymy o Halloween, czarnych piątkach, cyfrowych poniedziałkach niż o na przykład Święcie Dziękczynienia. Odmiennie niż wcześniej wymienione, nie bazuje na komercji, zwiększeniu możliwości sprzedaży czy tworzenia okazji do imprez, z reguły alkoholowych.



Historycznie to święto nie jest związane z naszym krajem, to fakt. Jednak o ile więcej sensu niesie możliwość zatrzymania się, spędzania go z bliskimi i zastanowienia się za co mogę być wdzięcznym, za co mogę dziękować. Choć to takie niemarketingowe, pobudzić do refleksji nad tym co mam i zadowolenia z tego co mam, z tego co przeżyłem. Czyż nie lepiej sprzedaje przekaz, że jeszcze "nie masz tego, nie masz tamtego, a Twoje życie jest nie pełne jeśli nie tego (czy tamtego) nie kupisz"? No na tym polega reklama. I gdy tak nas otacza z każdej strony, płynie z każdego medium, a nawet i potrafi być namalowana na chodniku, pod naszymi stopami, to trudno się przed nią bronić i nie uwierzyć, że jeszcze to, jeszcze tamto...



No i chyba fajnie zadać sobie pytanie: "Za co jestem wdzięczny?", "Za co mogę dziękować?", może również "Komu jestem wdzięczny?". Wdzięczność jest postawą, która pozwala być zadowolonym z tego co mam tu i teraz. Brak wdzięczności może rodzić brak satysfakcji, oczekiwanie (nie zawsze adekwatne) czy nawet roszczeniowość. O ile trudniej jest żyć z takim nastawieniem... I jak trudno żyć w otoczeniu osoby, która ma takie nastawienie.


Czasem codziennie łatwo dostępne nam rzeczy, do których łatwo się przyzwyczajamy, nie są wcale takie oczywiste. Wystarczy ich brak, by się przekonać, jak bardzo były ważne. Czasem obecność osób nam bardzo bliskich i takich mniej bliskich jest postrzegana jak coś zwykłego, może nawet i wkurzającego w niektórych przypadkach (dzielenie studenckiego mieszkania, młodszy brat/siostra w pokoju). Ale mojąc postawę wdzieczności możemy w sytuacjach trudnych nauczyć się rzeczy o sobie, które w efekcie pozwolą nam stać się lepszymi ludźmi.

A zatem, za co dziś dziękujesz? Za co jesteś wdzięczna?

Udanego dziękczynienia!

Comments